• خانه
  • مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی در مراحل اولیه تولد نوزاد

مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی در مراحل اولیه تولد نوزاد

مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی این روزها درصد بسیار بالایی از مرگ و میر نوزادان را به خود اختصاص داده است. بیشتر نوزادان در اوایل تولد خود با این مشکل دست و پنجه نرم می نمایند. زردی از بیمارس هایی است که هم می تواند بسیار خطرناک باشد و هم  در برخی موارد می تواند ساده و بدون نیاز به درمانی خاص باشد. در موارد خطرناک تا حد ایجاد مرگ و میر نوزادان نیز پیش میرود. به همین منظور این روزها در علم پزشکی شاهد اقدامات بسیار قابل توجهی برای جلوگیری از مرگ نوزادان در اثر زردی می باشیم و روش های بسیار موثری برای درمان زردی نوزادان در نظر گرفته شده است.

کاهش مرگ و میر نوزادان بر اثر زردی

علم پزشکی هر روزه در پی یافتن روش های جدید برای کاهش مرگ و میر نوزادان زیر 5 سال براثر زردی نوزاد می باشد. با توجه به اقدامات انجام شده در دهه هزاره سوم میلادی شاهد کاهش مرگ و میر نوزادان شده ایم.

اما هنوز آمارها نشان می دهند که 40 درص مرگ و میر نوزادان ناشی از همین مشکل زردی می باشد.

مشکلات تنفسی نیز از دیگر مسائلی است که نوزادان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی

همانطور که بیان شد مرگ و میر نوزادان بر اثر زردی بسیار زیاد می باشد.

ایجاد زردی در بدن نوزاد می تواند دلایل بسیاری داشته باشدو فاکتورهای زیادی در آن دخیل باشند.

 

 

 

درمان زردی در این مورد بسیار مهم است زیرا زردی های طول کشیده یکی از مهم‎ترین عوامل مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی می‎باشد. یکی از روش های درمان زردی استفاده از روش فتوتراپی است البته این تا زمانی مناسب است که زردی نوزاد از میزان بحرانی آن تجاوز نکرده باشد برای درمان زردی های شدید تر معمولا از روش تعویض خون استفاده می‎شود. اما فتوتراپی اگر به موقع مورد استفاده قرار گیرد یکی از بهترین و کم عارضه ترین روش های درمان زردی نوزادان است. بیلی روبین که عامل ایجاد کننده زردی است با اولین نشانه های زردی در نوزاد اندازه گرفته می‎شود این کار با دستگاه بیلی چک امکان پذیر است اگر میزان بیلی روبین به حد خطرناک خود برسد آزمایش خون برای اندازه گیری دقیق تر لازم است. پس از تعیین دقیق میزان بیلی روبین نوع درمان نیز انتخاب می‎شود.

در بسیاری از موارد زردی نوزاد را می‎توان با اجاره دستگاه زردی نوزاد در منزل درمان نمود

و نیازی به پذیرش نوزاد در بیمارستان ندارد.

البته این کار باید با مجوز رسمی پزشک مربوطه انجام شود.

اقدامات لازم برای کاهش مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی

یکی از مهم‎ترین اقدامات برای کاهش مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی اقداماتی است که در زمان بارداری و پیش از تولد نوزاد صورت می‎گیرد. بسیاری از مشکلاتی که برای نوزادان به وجود می‎آید اعم از وزن پایین و نارس بودن می‎تواند عامل بروز زردی باشد و منشا آن نیز در دوران بارداری می‎باشد. به همین دلیل توجه به سلامت مادر و جنین در زمان حاملگی یکی از راهکارهای بسیار موثر برای کاهش مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی در زمان تولد است. جلوگیری از زردی اگر چه به صورت صد در صد امکان پذیر نیست و با وجود تمامی اقدامات ممکن است نوزادی به زردی مبتلا شود اما رعایت موارد ضروری در زمان بارداری می‎تواند از مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی جلوگیری نماید.

  • رعایت مسائل بهداشتی
  • نکات تغذیه ای
  • انجام آزمایش های لازم
  • و مراجعه حضوری در زمان های لازم به پزشک متخصص

در زمان بارداری از بسیاری از مسائل در مورد نوزاد تازه تولد یافته جلوگیری می‎کند.

همچنین در زمان تولد شیردهی مکرر و مراقبت های پیشگیرانه می‎تواند از بروز  زردی و سایر بیماری ها در نوزاد ما جلوگیری نماید.

مهم‎ترین عوامل ایجاد کننده زردی

یکی از مهم‎ترین مشکلاتی که باعث بروز زردی در نوزادان این آسیب پذیرترین قشر جامعه می‎گردد مشکلات خونی است.

بیماری های خونی به ویژه در نوزادان نارس بسیار شایع است

و از مهم‎ترین دلایل مرگ و میر این نوزادان به شمار می‎رود.

از مشکلات خونی که باعث بروز زردی در نوزاد می‎شوند می‎توان به

  • ناسازگاری گروه‌های اصلی یا ABO (بین مادر و نوزاد)
  • ناسازگاری‌های RH
  • و ناسازگاری‌ گروه‌های فرعی

اشاره کرد.

این ناسازگاری ها زردی نوزادی را سبب می‎شوند

از این رو توجه به آنها از زمان پیش از بارداری و مرحله بارداری بسیار مهم است.

این نوع زردی بسیار خطرناک است و باید هرچه سریعتر نسبت به درمان آن جهت کاهش مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی اقدام شود. شرکت ایمن زردی از شرکت های تولید کننده دستگاه زردی نوزاد است. این شرکت سرویس اجاره دستگاه زردی نوزاد را برای درمان قطعی زردی در منزل ارائه می‎کند. آسان ترین راه برای درمان زردی مراقبت از نوزاد در منزل است که البته این کار همانطور که گفته شد باید با مجوز پزشک انجام شود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اجاره دستگاه فتوتراپی برای  کاهش زردی و کاهش مرگ و میر نوزادان ناشی از زردی کافیست با ما تماس بگیرید.

  • Hits: 2967

تماس با ایمن زردی

ایمن زردی در شبکه های اجتماعی

سازگار با

گجت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت ایمن زردی می باشد