• خانه
  • آستانه‌های درمان در ۳۸ هفته بارداری یا بالاتر

آستانه‌های درمان در ۳۸ هفته بارداری یا بالاتر

درمان زردی نوزاد هر عاملی را که باعث تولید بیش از اندازه بیلی روبین در خون می شود و یا از دفع آن ممانعت به عمل می آورد را برطرف می کند. پزشکان به پیگیری والدین در درمان زردی نوزاد بسیار تاکید می کنند و پیشنهاد می کنند که اقدمات لازم در خصوص درمان زردی نوزاد را جدی بگیرند. درصورت عدم توجه والدین به درمان زردی نوزاد این احتمال وجود دارد که میزان و درجه  بیلی روبین که به آن عدد زردی گفته می شود افزایش یابد. در این صورت هم درمان زردی نوزاد با مشکلات عدیده ای مواجه می شود و کار برای والدین سخت تر می شود و هم اینکه در صورت عدم درمان زردی نوزاد احتمال عقب افتادگی ذهنی و تاثیرات مخرب روی مغز نوزاد بسیار زیاد می‌شود.

در مواردی که زردی بسیار بالا باشد باید خون نوزاد تعویض شده تا بیماری او درمان شود.

عواقب عدم به موقع درمان زردی نوزاد :

  • فلج مغزی
  •  عقب ماندگی ذهنی
  •  حملات صرعی
  •  اشکال در تعادل حرکتی
  •  ناهنجاری های دندانی
  • و ناشنوایی

 

 

 

گرچه هر بیماری و عامل ایجاد کننده زردی در نوزادان باید بصورت اختصاصی درمان گردد، اما طی ساعت‌های اول زندگی نوزاد آستانه‌هایی برای درمان زردی نوزاد تعریف شده که صرف نظر از بیماری ایجاد کننده، راهنمای درمان بالا رفتن بیلی‌روبین در نوزادان می‌باشد. جدول زیر برای نوزادانی که در ۳۸ هفته یا بالاتر بدنیا آمده‌اند صدق می‌کند. هنگام کار با این جدول باید توجه کنیم که مقادیر بیلی‌روبین کونژوگه را نباید از میزان کل بیلی‌روبین کم کرد.

جدول میزان بیلیروبین در طول زمان‌های مختلف

جدول میزان بیلیروبین در طول زمان‌های مختلف
سن بر حسب ساعت میزان بیلیروبین (برحسب میکرومول بر لیتر)
۰     > ۱۰۰ > ۱۰۰
۶ > ۱۰۰ > ۱۱۲ > ۱۲۵ > ۱۵۰
۱۲ > ۱۰۰ > ۱۲۵ > ۱۵۰ > ۲۰۰
۱۸ > ۱۰۰ > ۱۳۷ > ۱۷۵ > ۲۵۰
۲۴ > ۱۰۰ > ۱۵۰ > ۲۰۰ > ۳۰۰
۳۰ > ۱۱۲ > ۱۶۲ > ۲۱۲ > ۳۵۰
۳۶ > ۱۲۵ > ۱۷۵ > ۲۲۵ > ۴۰۰
۴۲ > ۱۳۷ > ۱۸۷ > ۲۳۷ > ۴۵۰
۴۸ > ۱۵۰ > ۲۰۰ > ۲۵۰ > ۴۵۰
۵۴ > ۱۶۲ > ۲۱۲ > ۲۶۲ > ۴۵۰
۶۰ > ۱۷۵ > ۲۲۵ > ۲۷۵ > ۴۵۰
۶۶ > ۱۸۷ > ۲۳۷ > ۲۸۷ > ۴۵۰
۷۲ > ۲۰۰ > ۲۵۰ > ۳۰۰ > ۴۵۰
۷۸   > ۲۶۲ > ۳۱۲ > ۴۵۰
۸۴   > ۲۷۵ > ۳۲۵ > ۴۵۰
۹۰   > ۲۸۷ > ۳۳۷ > ۴۵۰
بیش از ۹۶   > ۳۰۰ > ۳۵۰ > ۴۵۰
درمان تکرار اندازه‌گیری بیلیروبین در ۶ تا ۱۲ ساعت آماده‌سازی برای فوتوتراپی و تکرار اندازه‌گیری بیلیروبین در طی ۶ ساعت فوتوتراپی تعویض خون

روش های مختلف درمان زردی نوزاد

روشهای مختلفی برای درمان زردی نوزاد وجود دارد.

این روشها شامل دسته های زیر می باشد.

  1. روشهای دارویی
  2. روشهای فتوتراپی
  3. تعویض خون
  4. درمان های سنتی

درمان زردی نوزاد توسط دارو: این شکل از درمان هنوز در مرحله تحقیقاتی است و هنوز وارد بازار دارویی نشده است. این روش درمان با استفاده از این دارو مانع از تبدیل هموگلوبین به بیلیروبین می شود.

درمان زردی نوزاد با استفاده از فتوتراپی : در این روش به پوست بدن نوزاد نورهایی با طول موج از 420 تا 470 نانومتر تابانده می شود. این روش درمانی باعث شکسته شدن بیلی روبین اضافی خون می شود. و آن ها را به مواد بی اثر تبدیل می کند. اجاره دستگاه زردی نوزاد یک روش بر پایه فتوتراپی می باشد.

درمان زردی نوزاد با تعویض خون :  این روش درمان زردی نوزاد مربوط به زمانی است که میزان بیلی روبین به حد بحرانی خود رسیده است. برای تعویض خون باید ۲ برابر حجم خون نوزاد از خون کامل تازه (حداکثر۵-۳ روز از جمع اوری خون گذشته باشد) آماده شود و طی عملیات خاصی حجمی از خون نوزاد از رگ نافی گرفته و دور ریخته می شود و خون سالم به بدن نوزاد تزریق میشود.

درمان زردی با لامپ های مهتابی: استفاده از لامپ های مهتابی در درمان زردی نوزاد پایه علمی ندارد و تنها طول مدت درمان را به تعویق می اندازد.

  • Hits: 1314

تماس با ایمن زردی

ایمن زردی در شبکه های اجتماعی

سازگار با

گجت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت ایمن زردی می باشد