• خانه
  • زردی نوزادان و درمان آن

زردی نوزادان و درمان آن

تشخیص زردی نوزاد یکی از اصلی ترین اقداماتی که است که جهت درمان زردی نوزاد صورت می گیرد.

زردی سبب زرد شدن رنگ پوست نوزاد می شود، علت زرد شدن پوست بالا رفتن میزان بیلی روبین خون است که در اکثر نوزادان تازه متولد دیده می شود. تشخیص زردی نوزاد در برخی مواقع به آسانی انجام می شود و در برخی نیز نمی توان آن را به صورت ملموس مشاهده نمود و تنها از طریق انجام آزمایشات زردی می توان به تشخیص زردی نوزاد پی برد. زردی در بدن نوزادانی که در هفته 37 بارداری به دنیا می آیند بسیار بیشتر از دیگر نوزادان است. در این مطلب سعی در ارائه ایده آل ترین نکات و موضوعات در زمینه تشخیص زردی نوزاد برای شما عزیزان نموده ایم و امیدواریم که بتواند به شما کمک نماید.

برخی از سوالات والدین در زمینه تشخیص زردی نوزاد را در زیر می توانید مشاهده نمایید؛

تشخیص زردی نوزاد از روی رنگ پوست ؟

اکثر نوزادان در هنگام تولد دارای رنگ پوستی به رنگ زرد می باشند. زردی یا یرقان در همان یکی دو هفته ابتدایی تولد بروز می نماید. البته جای نگرانی نیست چراکه اکثر نوزادان در بدو تولد دچار زردی می شوند و نکته مهم تشخیص زردی نوزاد و اهمیت دادن به درمان این بیماری است.

زردی در نوزادان انواع مختلفی دارد و دارای درجات متنوعی است.

  • زردی نوزادان  با درجه بسیار پایین بدون نیاز به درمان تخصصی
  • تشخیص زردی نوزاد  با درجات متوسط : این نوع زردی بهتر است زیر نظر پزشک درمان شود
  • تشخیص زردی نوزاد با درجات بالا که می تواند بسیار خطرناک باشد و قطعا دوره درمان در این زردی بسیار طولانی تر است.

به هر حال صرف از نظر از نوع زردی جهت تشخیص زردی نوزاد حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

زردی نوزادان چگونه بوجود می آید؟

از اصلی ترین عوامل مشاهده رنگ زرد پوست می توان به حضور رنگدانه هایی به نام بیلی روبین اشاره نمود چرا که این رنگدانه ها سبب می شوند تا رنگ پوست نوزاد به رنگ زرد در آید.

که این رنگدانه ها خود به خاطر شکستن سلول های قرمز خون ایجاد می گردند و کبد باید آن ها را از بدن خارج نماید بعد از تولد کمی زمان می برد تا کبد جوان کودک بتواند این فعالیت را انجام دهد در نتیجه این رنگدانه ها از بدن نوزاد دفع نشده و سبب ایجاد رنگ زرد در پوست نوزاد می گردد. این نوع از زردی نوزاد را زردی فیزیولوژیک می نمایند و می توانید در روزهای اول و دوم تولد آن را مشاهده نمایید و لازم به ذکر است که خود به خود پس از دو هفته از بین خواهد رفت. نوع دیگر زردی را می توان در زمان تولد نوزاد از 5 الی 7 روز مشاهده کرد و در اکثر مواقع نیز تا 2 ماه به طول می انجامد در این نوع زردی ، تشخیص زردی نوزاد ابتدا از زردی صورت شروع می شود و کم کم این زردی می تواند تا انگشتان نوزاد نیز ادامه پیدا نموده و گسترش یابد.

مهم ترین نکته در تشخیص زردی نوزاد و درمان آن نوع زردی و علل آن است.

تغذیه مادر در ایجاد زردی؟

زردی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بسیار رایج است. زیرا ممکن است نوزاد به اندازه کافی شیر دریافت نکند و در وصورت عدم وجود مایعات کافی در بدن نوزاد ، بیلی روبین افزایش می یابد.

این احتمال برای نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می نمایند نیز وجود دارد. اصولا  هر کودکی که قادر به دریافت میزان کافی مایعات نباشد در معرض ابتلا به زردی قرار دارد. به محض اینکه نوزاد موفق به دریافت شیر لازم شود زردی شروع به کاهش می کند.

نوزاد در روزهای اول تولد خود باید حداقل روزانه 8 الی 12 بار شیر بخورد.

در تشخیص زردی نوزاد به علت شیر مادر  پزشک ممکن است شما را به مدت یکی دو روز از شیر دادن منع نماید تا میزان بیلی روبین خون کاهش یابد. پس از پایین آمدن میزان بیلی روبین خون مجدد می توانید شیردهی را آغاز نمایید.

 

 

 

عوارض عدم تشخیص زردی نوزاد و درمان به موقع

افزایش بیش از حد بیلی روبین و عدم  تشخیص زردی نوزاد ممکن است باعث

  • سنگینی گوش
  •  کاهش رشد نوزاد
  •  فلج مغزی یا کرنیکتروس

شود.

نوزادانی که خواهر یا برادر آنها زردی داشته است مستعد زردی می باشند.

نحوه انجام تست و تشخیص زردی نوزاد

در اولین مرحله تشخیص زردی نوزاد ، زردی توسط تیم پزشکی مورد معاینه قرار می گیرد. بهترین زمان برای انجام معاینات تشخیص زردی نوزاد  3 الی 5 روز بعد از تولد نوزاد می باشد چرا که دقیقا زمانی است که تعداد بیلی روبین های خون می تواند در بالاترین تعداد خود باشد. اگر در بدن نوزاد شما علائم زردی مشاهده شود حتما تیم پزشکی به شما پیشنهاد انجام آزمایشات جهت تشخیص زردی نوزاد به صورت دقیق تر از جمله تست خون و پوست را خواهند داد.

راه های تشخیص زردی نوزاد

از روش های تشخیص زردی نوزاد درمنزل می توان به موارد زیر اشاره نمود ؛

در اتاقی با نور طبیعی یا لامپ های مهتابی به آرامی انگشت خود را بر روی پیشانی، بینی و سینه او فشار دهید سپس رها کنید.

اگر ته رنگ پوست نوزاد زرد رنگ بود قطعا نوزاد شما دارای زردی است.

در صورت تشخیص زردی نوزاد در 24 ساعت اول تولد نوزاد خطری جدی برای وی محسوب می شود.

این نوع زردی الزاما به دلیل عدم ناسازگاری در خون مادر و نوزاد به وجود می آید.

درمان این نوع زردی به صورت ویژه انجام می شود.

روش های درمان زردی نوزادان

برای درمان زردی نوزادان روش های بسیار متنوعی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

اکثر زردی ها نیاز به مدوایی خاص ندارند اما در صورت نیاز به درمان می توان از روش فتوتراپی و پرتو درمانی استفاده نمایید. این روش های از ایده آل ترین روش های درمان زردی نوزاد می باشد و این روز ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. شما می توانید روش فتوتراپی را در بیمارستان با بستری نمودن نوزاد خود انجام دهید و یا می توانید زردی نوزادان را با استفاده از اجاره دستگاه زردی نوزاد و انجام فتوتراپی در منزل انجام دهید که بهترین روش و مقرون به صرفه ترین روش درمان زردی نوزادان می باشد. از دیگر روش های زردی نوزادان می توان به استفاده از پتوهایی به نام فیبراپتیک استفاده نمایید که این پتوها را می توانید از بیمارستان اجاره نموده و در منزل از آن ها برای پایین آوردن میزان بیلی روبین خون نوزاد استفاده نمایید. تحقیقات پزشکی اثبات نموده است که روش های پرتو درمانی و استفاده از فتوتراپی بسیار مطمئن بوده و با استفاده از این روش می توانید به راحتی به میزان بسیار چشمگیری بیلی روبین خون نوزاد را پایین آورید.

در زردی با درجه بسیار بالا و در صورت عدم درمان با روشهای فوق تعویض خون نوزاد انجام می شود.

جهت تشخیص زردی نوزاد با ما مشورت نمایید.

  • تولید دستگاه زردی نوزاد
  • تست تشخیص زردی نوزاد بدون خونگیری
  • اجاره دستگاه فتوتراپی در انواع مختلف
  • فروش دستگاه زردی نوزاد
  • ارائه مدل های مختلف دستگاه زردی نوزاد
  • خدمات 24 ساعته

از مهم ترین سرویس های ما در ایمن زردی است.

 
 
  • Hits: 1818

تماس با ایمن زردی

ایمن زردی در شبکه های اجتماعی

سازگار با

گجت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت ایمن زردی می باشد