• خانه
  • تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی نوزادان و میزان بیلی روبین سرم

تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی نوزادان و میزان بیلی روبین سرم

یکی از مسائل مهمی که به آن توجه زیادی باید داشته باشید تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی نوزاد است. بارداری مرحله بسیار مهمی هم در زندگی مادر و هم در زندگی نوزاد می باشد و تمامی مواردی که برای مادر به وجود می آید در زمان بارداری اثرات مهمی روی زندگی آینده نوزاد خواهد داشت. یکی از مهم ترین مسائل تغذیه در دوران بارداری است. تغذیه مادر نقش مهمی در رشد و نمو جنین دارد. تغذیه را می توان از فاکتورهای مهم بارداری دانست و یک بارداری سالم و بی خطر نیازمند یک روش تغذیه ای مناسب نیز می باشد.

یکی از مسائل و مواردی که به وفور برای نوزادان در بدو تولد رخ می دهد زردی نوزادی است. عوامل مختلفی روی زردی نوزادان اثر دارد اما به تازگی بررسی های زیادی برای مطالعه تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی انجام گرفته است تا اثر تغذیه مادر در دوران بارداری را روی زرد شدن یا نشدن نوزاد پس از تولد بررسی نمایند. مسئله تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی نوزاد از گذشته تا کنون در میان مردم وجود داشته است و بسیاری از افراد اعتقاد دارند که مصرف غذاهای گرم در دوران بارداری می تواند منجر به زردی در نوزاد شود. اما غذاهای سرد مانع از بروز زردی می شود.

بررسی تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی

بررسی تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی نوزاد روی مادران باردار انجام گرفت نوع تغذیه این مادران در سه ماهه سوم بارداری مورد مطالعه قرار گرفت و این مسئله به نوع غذاهای گرم و یا سرد مربوط می شد. آزمایش خون و آزمایش همولیز روی مادران انجام گرفت. نوع غذاهایی که مادران در سه ماهه سوم بارداری مصرف می کنند از نظر گرمی و سردی مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان تاثیر آن ها در افزایش یا کاهش زردی نوزاد کاهش زردی نوزاد مشخص شود.

از نظر میزان مصرف غذاهای سرد و گرم مادران باردار را می توان به صورت زیر در دسته بندی های مختلف قرار داد:

مادرانی با میزان مصرف یک یا کمتر از یک بار در ماه

مادرانی با میزان مصرف یک بار در هفته

مادرانی با میزان مصرف دو تا چهار بار در هفته

مادرانی با میزان مصرف چهار تا شش بار در هفته

مادرانی با میزان مصرف روزانه

 

 

 

دسته بندی غذاها به گرم و سرد در بررسی های انجام گرفته با آنچه که در فرهنگ عامه مردم رایج است به میزان بسیار کمی متفاوت است در این دسته بندی انواع میوه ها و پروتئین ها شامل انجیر , انگور , خربزه , هویج , سیب , کدو, شلغم , انبه , بادمجان , خرما , زیتون , سیر , کلم , گوشت گوسفند , جگر , تخم مرغ , میگو , خامه , کره و آجیل در دسته غذاهای گرم قرار می گیرد و خوراکی هایی مثل اسفناج , باقلا , خیار , بامیه , هلو , هندوانه , ذرت , گیلاس , لیمو شیرین , گوشت گاو , مرغ , ماست , دوغ و پنیر در دسته بندی غذاهای سرد قرار دارد.

بررسی های انجام گرفته روی تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی

مطالعه تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی نوزادان تنها روی نوزادانی انجام می شود که دارای وزن 2500 گرم به بالا باشند و همچنین میزان تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی در

نوزادان نارس

نوزادان دارای ناسازگاری های خونی

نوزادان دارای زردی پاتولوژیک در 24 ساعت اول زندگی

نوزادان با حال عمومی بد

از لیست بررسی ها حذف شد.

پیش از اینکه مادرانی برای انجام تحقیقات و بررسی های صورت گرفته روی تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی وارد شوند باید یک سری فاکتورها و عوامل اثر گذار در آنها بررسی شود

برای مثال مادرانی با

سابقه زردی در نوزاد قبلی

مصرف داروهای خاص در دوران بارداری

و تست کومبس مثبت نوزادان

از این بررسی حذف می شوند.

در تحقیقات و آزمایشاتی که روی تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی انجام گرفت میان غذاهای گرم به صورت کلی و میزان بیلی روبین توتال و همچنین میان غذاهای سرد به صورت کلی با میزان بیلی روبین توتال ارتباط معنی داری یافت نشد. اما مصرف پروتئین های گرم , میوه های گرم , پروتئین های سرد و میوه های سرد با زردی نوزادان ارتباط معنی دار وجود دارد. مصرف برخی از غذاها توسط مادران بیش از چهار بار در هفته شامل خرما , زیتون , خیار , هندوانه , لیمو شیرین , گوشت گاو , گوشت گوسفند , گوشت مرغ می تواند میزان بیلی روبین را افزایش دهد و مصرف غذاهایی مثل هویج , باقلا , ذرت , جگر , میگو , کره روی بیلی روبین نتیجه عکس دارد و نوزادان این مادران میزان بیلی روبین پایین تری داشتند.

فاکتورهای ایجاد کننده زردی در نوزادان

همانطور که می دانید عوامل و فاکتورهای مختلفی می تواند باعث بروز زردی در نوزادان شود.

اما می توان گفت که مهمترین عوامل ایجاد کننده زردی در نوزادان عواملی هستند که از جانب مادر می باشد

انواع عفونت های دوران بارداری

دیابت بارداری

ناسازگاری های خونی میان مادر و نوزاد

و … از مواردی است که باعث بروز زردی در نوزاد می شود

اما شاید بتوان گفت که یکی از عوامل مهم تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی است.

این باید برای مادران باردار اهمیت زیادی داشته باشد که نحوه تغذیه مادر در دوران بارداری با پیش از بارداری متفاوت است و رعایت برخی موارد در تغذیه و مصرف غذاها و خوراکی های مختلف می تواند از مشکلات زیادی که با بروز زردی و سایر بیماری ها در نوزاد ایجاد می شود جلوگیری نماید. از دیگر مواردی که مادران در دوران بارداری باید رعایت کنند نکات بهداشتی است که می تواند از بروز زردی و انواع عفونت ها در نوزاد پیشگیری نماید. از دیگر فاکتورهای خطرساز که ریسک زردی را بالا می برد سن مادر است زردی در نوزاد مادرانی با سن بالای 25 سال بیشتر دیده می شود. همچنین سابقه زردی در خانواده و نوزاد قبلی می تواند عامل مهمی دیگری در ایجاد زردی در نوزادان باشد.

پیشگیری و درمان زردی

تاثیر مصرف غذاهای دریایی در بررسی های انجام گرفته در تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی نشان می دهد که مصرف اینگونه غذاها می تواند میزان بیلی روبین را کنترل نماید و همچنین باعث تقویت سیستم عصبی و مغز نوزاد شود. مصرف اسیدهای چرب روی زردی نوزادان اثر ندارد و مصرف برخی از غذاهای سرد یا گرم می تواند میزان بیلی روبین را افزایش دهد اما این نکته که غذاهای گرم احتمال زردی را افزایش می دهد و غذاهای سرد این احتمال را کاهش می دهد کاملا درست نیست.

با توجه به تاثیر تغذیه در بارداری روی زردی می توان با تغذیه درست زیر نظر مشاور و پزشک متخصص احتمال بروز زردی را کاهش داد. همچنین یک روش درمانی برای کاهش زردی در زمانی کوتاه استفاده از روش فتوتراپی است. لامپ فتوتراپی در دستگاه زردی نوزاد می تواند روی بیلی روبین های موجود در خون نوزاد اثر گذاشته و با تغییر شکل آنها به دفع آنها کمک نماید. از این رو شرکت ایمن زردی در اجاره دستگاه زردی نوزاد با قیمت مناسب برای کاهش هزینه های درمان زردی اقدام می نماید.

  • Hits: 7339

تماس با ایمن زردی

ایمن زردی در شبکه های اجتماعی

سازگار با

گجت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت ایمن زردی می باشد