• خانه
  • انواع فتوتراپی و روشهای مختلف فتوتراپی برای درمان زردی در نوزادان

انواع فتوتراپی و روشهای مختلف فتوتراپی برای درمان زردی در نوزادان

انواع فتوتراپی موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.
انواع فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد در انواع مختلف به کار می رود.
زردی از عارضه هایی است که علل و عوامل مختلفی در پس آن نهفته است و با توجه به شرایط نوزاد می توان روشهای مختلفی برای درمان زردی نوزاد اعم از انواع فتوتراپی را به کار گرفت.

درمان زردی نوزاد

اگر کودک شما زردی را تجربه می کند، باید پزشک صحبت کنید.

آنها قادر خواهند بود تا ارزیابی کنند که آیا درمان خاصی مورد نیاز است یا نه.
درمان زردی درمان زردی معمولا ضروری است اگر نوزاد دارای مقدار بالایی از یک ماده به نام بیلی روبین در خون باشد، بنابراین برای تعیین اندازه بیلی روبین باید آزمایش انجام شود. برای تشخیص زردی در نوزادان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایشات و تست زردی می توانید با شرکت ایمن زردی تماس بگیرید. اکثر نوزادان مبتلا به زردی به درمان نیاز ندارند زیرا سطح بیلی روبین در خون آنها کم است. در این موارد، شرایط نوزاد معمولا در عرض 10 تا 14 روز بهبود می یابد و به کودک شما آسیب نمی رسد.

 

 

ضرورت تشخیص زردی و درمان آن

اگر احساس می کنید که درمان غیر ضروری است، شما باید به شیر دادن به نوزاد ادامه دهید و او را به طور مرتب تغذیه کنید، اگر وضعیت کودک شما بدتر می شود و یا بعد از دو هفته زردی ناپدید نمی شود، با پزشک تماس بگیرید. زردی طولانی مدت (طولانی تر از دو هفته) ممکن است اتفاق بیفتد اگر کودک شما زودتر از موعد متولد شود و یا تنها با شیر مادر تغذیه شود. معمولا بدون درمان بهبود می یابد. با این وجود، ممکن است آزمایش های بیشتری در صورت ادامه این شرایط نیاز باشد. اگر زردی کودک شما در طول زمان بهبود نیافته یا آزمایشات سطح بالایی از بیلی روبین را در خون نوزاد نشان دهد، ممکن است نیاز باشد تا نوزاد را در بیمارستان بستری کنید و آنها تحت درمان با فتوتراپی یا انتقال خون قرار گیرند. این درمان ها توصیه می شود برای کاهش خطر عوارض نادر اما جدی زردی به نام کرانیکتروس که می تواند باعث آسیب مغزی شود.

انواع فتوتراپی

فتوتراپی درمان با نور است.
در برخی موارد برای درمان زردی نوزاد از انواع فتوتراپی های مختلف استفاده می شود تا سطح بیلی روبین را در خون کودک کاهش دهد و بیلی روبین از طریق فرایندی به نام فتو-اکسیداسیون، کاهش یابد. فتو-اکسیداسیون اکسیژن را به بیلی روبین اضافه می کند تا به راحتی در آب حل شود. این به کبد کودک شما برای از بین بردن و شکستن بیلیروبین خون و دفع بهتر آن کمک می کند.

دو نوع اصلی از انواع فتوتراپی وجود دارد.

فتوتراپی معمولی – که در آن کودک شما زیر یک لامپ هالوژن یا فلورسنت با چشمان پوشیده و بسته قرار داده می شود. فتوتراپی فیبروپتیک – که در آن کودک شما بر روی یک پتو که دارای کابل فیبر اپتیکی است قرار داده می شود؛ نور از طریق کابل فیبر اپتیک عبور می کند و به پشت نوزاد شما می رسد. در انواع فتوتراپی در هر دوی این روشها، هدف این است که پوست کودک شما را در معرض بیشترین میزان نور قرار گیرد.

انواع فتوتراپی معمولی در بسیاری از موارد اولین گزینه برای درمان زردی است،

اگرچه انواع فتوتراپی فیبر اپتیکی اولین گزینه برای درمان زردی در نوزادان زودرس باشد.
در انواع فتوتراپی معمولی معمولا هر 3 تا 4 ساعت به مدت 30 دقیقه درمان متوقف می شود،

بنابراین شما می توانید :

  • نوزاد خود را تغذیه کنید
  • پوشک او را عوض کنید
  • و او را در آغوش بگیرید.

فتوتراپی دوگانه

اگر زردی کودک شما پس از انواع فتوتراپی معمولی یا فیبرو اپتیک بهبودی نداشته باشد،

ممکن است انواع فتوتراپی مداوم چندگانه ارائه شود.

این هم یکی از انواع فتوتراپی می باشد که شامل

  • استفاده از بیش از یک منبع نور
  • و یک پتوی فیبراپتیکی

به صورت همزمان است.

روش کار فتوتراپی چندگانه

در درمان با روشهای انواع فتوتراپی چندگانه ، درمان متوقف نخواهد شد و به صورت مستمر ادامه دارد. برای تغذیه نوزاد شیر مادر را از طریق یک لوله به شکم نوزاد وارد می کنند و یا ممکن است شیر و مایعات به یکی از رگ های نوزاد (داخل وریدی) تزریق شود. در طول درمان با انواع فتوتراپی ، دمای کودک شما تحت نظارت قرار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که دمای بدن آنها خیلی بالا نیست. همچنین نشانه های کم آبی در بدن نوزاد نیز بررسی می شوند. نوزاد شما ممکن است نیاز به مایعات داخل وریدی داشته باشد، اگر دچار کمبود آب شود و یا قادر به مصرف مقدار کافی شیر و مایعات نباشند.

سطح بیلی روبین در هر چهار تا شش ساعت پس از شروع انواع فتوتراپی آزمایش خواهد شد. هنگامی که سطح بیلی روبین شروع به کاهش می کند، این اندازه گیری هر 6 تا 12 ساعت انجام می شود. انواع فتوتراپی زمانی که سطح بیلی روبین به اندازه ای کاهش یابد که به سطح ایمن برسد متوقف شود، که معمولا یک یا دو روز طول می کشد. درمان با انواع فتوتراپی به طور کلی برای زردی نوزاد بسیار مؤثر است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد، اگرچه ممکن است کودک شما پس از درمان به طور ناگهانی به بثورات یا خارش پوستی مبتلا شود.

 

تعویض خون

اگر نوزاد دارای میزان بالایی از بیلی روبین در خون باشد

یا اگر انواع فتوتراپی در کاهش بیلی روبین موثر نباشد،

ممکن است روش تعویض خون برای درمان زردی نوزاد توصیه شود.

در جریان انتقال خون، مقدار کمی از خون کودک شما از طریق یک لوله پلاستیکی نازک قرار داده شده به

رگ های خونی در بند ناف

دست ها

یا پاها

خارج می شود.

سپس خون از یک فرد اهداکننده مناسب (کسی با همان گروه خون) جایگزین خون نوزاد می شود. خون جدید از آنجا که حاوی بیلی روبین نیست از این رو بیلی روبین در سطح خون نوزاد کاهش پیدا می کند. نوزاد شما در طول فرایند انتقال خون تحت نظارت پزشکان قرار دارد، این کار می تواند چندین ساعت طول بکشد. هر گونه مشکلی که ممکن است بوجود آید، مانند خونریزی، سریعا باید برطرف شود. خون نوزاد شما در عرض دو ساعت پس از درمان آزمایش خواهد شد تا مطمئن شوید که این کار موفقیت آمیز بوده است.

اگر میزان بیلی روبین در خون نوزاد همچنان زیاد است،

ممکن است لازم باشد که این روش دوباره تکرار شود.

درمان های دیگر

اگر زردی ناشی از یک مشکل اساسی در سلامت بدن، مانند عفونت باشد، معمولا باید درمان شود.
اگر زردی ناشی از بیماری ریسوس باشد (زمانی که مادر دارای خون منفی ریسوس منفی و نوزاد دارای خون مثبت رušas)، ممکن است از ایمونوگلوبولین وریدی (IVIG) استفاده شود.

IVIG معمولا تنها در صورتی استفاده می شود که انواع فتوتراپی به تنهایی کار نکند

و سطح بیلی روبین در خون همچنان افزایش یابد.

دستگاه های درمان زردی با انواع فتوتراپی

امروزه از روشهای مختلف و انواع فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد استفاده می شود.

برای کارایی و استفاده بهتر از انواع فتوتراپی دستگاه هایی طراحی و تولید شده است که می تواند به خوبی نور فتوتراپی را به بدن نوزاد بتاباند و استفاده از آن بسیار ساده و راحت است. شرکت ایمن زردی از شرکت هایی است که در زمینه تولید دستگاه زردی نوزاد با استفاده از انواع فتوتراپی می باشد. همچنین اجاره دستگاه زردی نوزاد در منزل نیز در این شرکت برای درمان زردی با هزینه بسیار کم ارائه می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع فتوتراپی و دستگاه زردی نوزاد با ما در ارتباط باشید.

انواع فتوتراپی و روشهای مختلف آن برای درمان انواع زردی را با دستگاه های فتوترتپی ایمن زردی تجربه نمایید.

  • Hits: 2260

تماس با ایمن زردی

ایمن زردی در شبکه های اجتماعی

سازگار با

گجت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت ایمن زردی می باشد