• خانه
  • زردی نوزادان و روشهای تشخیص زردی و عوارض ناشی از عدم درمان

زردی نوزادان و روشهای تشخیص زردی و عوارض ناشی از عدم درمان

زردی در نوزادان یا همان هیپربیلی روبینمی نوزادی به معنای زرد شدن رنگ پوست نوزادان می باشد و قابل توجه میباشد که اکثر نوزادان در بدو تولد دچار بالا رفتن سطح بیلی روبین خون میشوند اما تنها برخی از این نوزادان ترم زردی قابل مشاهده را پیدا می نمایند. به نوزادانی مه بیش از 37 هفته در رحم مادر خود باشند نوزاد ترم گفته میشود و 80% نوزادان نارس نسبت به دیگر نوزادان به زردی دچار میگردند. زردی در نوزادان در کل میتواند به دو دسته تقسیم شود هیپر بیلی روبین مستقیم و غیر مستقیم.

از دلایل بالا رفتن بیلی روبین مستقیم می توان به زردی فیزیولوژیک، سندروم کریگلر، سندرم ژیلبرت، زردی شیرمادر، ناسازگاری گروه خونی ABO و Rh و کمبود G6PD اشاره نمود. کمبود آلفا یک آنتی تریپسین و سندروم آلاژیل، بیماری های متابولیک نوزادان از نمونه عوامل ایجاد کننده بیلی روبین مستقیم می باشد. باید در بالار فتن بیلی روبین غیر مستقیم نوزاد در معرض درمان قرار گیرد چراکه این نوع بیلی روبین برای مغز سمی و آسیب زا می باشد و میتواند به کرن ایکتروس منجر شده و آسیبی ماندگار و شدید به دستگاه عصبی نوزاد وارد نماید. در این نوع از زردی در نوزادان می توان از روش های درمان زردی با فتوتراپی و یا تعویض خون نوزاد استفاده نمود که انتخاب روش صحیح بایستی با نظر پزشک معالج انجام گردد.

تعریف زردی در نوزادان

زردی در نوزادان به معنای زرد شدن رنگ پوست بدن نوزادان تازه متولد شده می باشد. زردی در نوزادان در اثر بالا رفتن بیلی روبین خون می باشد. در بزرگسالان بیلی روبین خون 1/2 میلی گرم بر دسی لیتر است و هر میزانی بالای 2/5 باعث ایجاد زردی مشهود می گردد. توجه داشته باشید که در نوزادان این میزان بسیار متفاوت می باشد، زردی بالینی در نوزادان در سطح بالای 5 میلی گرم بر دسی لیتر است. زردی در نوزادان که نیاز به درمان و توجه خاصی دارد به زردی گفته می شود که برخلاف زردی نوزاد سالم بعنوان مثال زردی فیزیولوژیک و یا زردی شیر مادر ، و زردی در نوزادان که بیش از 2 هفته در نوزادان ترم یا بیش از سه هفته در نوزادان نارس طول بکشد می باشد .

عوارض زردی در نوزادان

زردی در نوزادان به دستگاه عصبی آنها آسیب می زند چرا که سد خونی مغزی نوزادان تکامل نیافته است.

پاک بودن روده  از باکتری ها کمک می نماید تا دفع بیلی روبین سریع تر انجام شود.

تشخیص زردی در نوزادان

برای تشخیص زردی در نوزادان  باید آن را در روز معاینه نمود و نوزاد بایستی کاملا برهنه باشد.

یکی از روش های معاینه نوزاد جهت تشخیص زردی به این صورت می باشد که با فشار انگشت شست روی پوست او فشار اورد تا سرخی پوست او بیرنگ گردد و سپس با برداشتن دست ببینید که رنگ قابل مشاهده زرد است یا خیر. از اولین بخش های بدن نوزاد که زردی در آن قابل رویت می باشد میتوان به صلبیه و زیر زبان نوزاد اشاره نمود. زردی در نوزادان در بدن از صورت شروع شده و با بالا رفتن میزان و درجه بیلی روبین به سمت پاها گسترش مینماید.

با توجه به قسمت های زرد شده از بدن می توان به درجه زردی در نوزادان پی برد:

  • اگر فقط صورت زرد شده باشد بیلی روبین بین 5 تا 7 است
  • از بالای سینه تا ناف 10
  •  شکم 15
  • تا نوک پاها 20 میلی گرم بر دسی لیتر

در تمامی نوزادان دارای زردی روز اول الزاما آزمایش بیلی روبین الزامی می باشد و در طی دو ساعت باید بیلی روبین خون اندازه گیری شود و هر 6 ساعت یکبار تکرار گردد تا زمانی که میزان این ماده رو به کاهش نهد و یا ثابت بماند

وسایل سنجش میزان بیلی روبین و زردی در نوزادان

برای تعیین میزان سطح بیلی روبین در نوزادان بالای 35 هفته میتوانید از بیلی روبینومتر استفاده نمایید البته توجه نمایید که سن نوزاد باید از 24 ساعت بیشتر باشد. اگر با این اندازه گیری متوجه میزان بیلی روبین بیش از 14/6 میلیگرم بر دسی لیتر شدید لازم است تا مستقیما میزان بیلی روبین خون اندازه گیری شود. اگر در روزهای اول زردی در نوزادان مشهود باشد لازم است تا بیلی روبین خون به صورت مستقیم اندازه گیری شود . در تمامی نوزادان زیر 35 هفته نیز میزان بیلی روبین به صورت مستقیم اندازه گیری می شود.

اگر بخواهیم در ارتباط با نحوه اندازه گیری بیلی روبین خون و زردی در نوزادان توسط دستگاه ایکتیومتر اینگرام باید بیان نماییم که قطعه ای از پلاستیک شفاف را روی بینی نوزاد فشار آورده و رنگ زیر قطعه شفاف را با پنج نوار زرد رنگ که درجات مختلفی از زردی در نوزادان را نشان می دهند مقایسه می نمایند و رنگ پوست نزدیکتر به هرکدام که بود معرف یک سطح خونی از بیلی روبین می باشد  البته باید بیان نماییم که این روزها طی تحقیقات انجام شده این دستگاه غیر قابل اعتماد می باشد. از شاعترین روش های تشخیص میزان بیلی روبین در خون می توان به بررسی و شناسایی بیلی روبین در مایعات بدن است. طی این واکنش بیلی روبین با سولفانیلیک اسید دیازوتیزه ترکیب میشود و پیرول های رنگی تولید مینماید. بیلی روبین مستقیم نشان دهنده قسمت کونژوگه محلول در آب میباشد و بیلی روبین غیر مستقیم نشان دهنده قسمت غیر کونژوگه است.

درمان زردی نوزاد با فتوتراپی قابل انجام است.

آزمایش‌های لازم جهت تشخیص زردی در نوزادان

اندازه گیری سطح بیلی‌روبین خون جهت اندازه گیری میزان زردی در نوزادان

  •  CBC
  • گروه خونی
  •  Rh نوزاد و مادر
  • تعیین سطح گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز
  • کشت خون و ادرار (و مایع مغزی نخاعی در موارد خاص)
  •  تست کومبس مستقیم (DAT)

آزمایش‌هایی هستند که در همه نوزادان مبتلا به زردی انجام می‌شوند.

 

  • Hits: 1759

تماس با ایمن زردی

ایمن زردی در شبکه های اجتماعی

سازگار با

گجت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت ایمن زردی می باشد